سئو چیست؟
تعداد بازديد : 1774

سئو چیست؟
سئو عبارت جایگزین SEO است که وبمسترهای ایرانی آنرا ابداع کردهاند.این عبارت از نظر زبان فارسی غلط هست و عبارت معادل SEO باید عبارت مخفف اسایاو باشد اما بدلیل تلفظ و نوشتار راحت تر در بین وبمسترهای پارسی زبان از عبارت سئو استفاده میشود.
معنای لغوی سئو در معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است نفهته است، عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی برای موتور جستجوگر
پس معنی لغوی عبارت SEO و سئو هم بهینه سازی برای موتور جستجوگر میباشد.بهینه سازی برای موتور جستجوگر به عملیاتی گفته میشود که سایت را قابل فهم تر برای موتورهای جستجوگر میکند. و این فهم بیشتر باعث ارتقا رتبه و رسیدن به رتبه مناسب سایت است.
سئو قالبفا برای سئوال سئو چیست پاسخ زیر را دارد:
سئو به مهندسی معکوس الگوریتمهای رتبه بندی موتورهای جستجوگر گفته میشود. با مهندسی معکوس فاکتورهای رتبه بندی مشخص میشوند و با رعایت این فاکتورها باعث افزایش رتبه سایت و حتی رسیدن به رتبه نخست نتایج جستجو میشود.
چرا باید سئو کنیم؟
اهمیت سئو کردن سایت از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند.و اهمیت سئو کردن جایی به اوج خود میرسد که اکثر مردم فقط به صفحهی اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحهی اول نتایج جستجو قرار گیرد.
تاریخچه سئو
علم سئو در اواسط دهه ۱۹۹۰ توسط وبمسترهای سایتهای بزرگ شروع شد. در ابتدا همه وبمسترها میبایست تمام صفحات خود را برای آمدن خزنده ها به سایت آنها ثبت می کردند تا در نهایت صفحات آنها در نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شد.در این روزها هنوز سوال سئو چیست در ذهن وبمسترها ایجاد نشده بود.
وبمسترها خیلی زود به اهمیت داشتن رتبه بالاتر در نتایج جستجو و مشاهده شدن سایت خود در نتایج جستجو درک کردند و به رسمیت شناختن، همین طور شد که سئو هم برای وبمسترهای کلاهسیاه و هم کلاهسفید مهم تلقی شد.به گفته تحلیلگر صنایع Danny Sullivan،عبارت “search engine optimization ” ( بهینه سازی موتورجستجو ) احتمالا از سال 1997 استفاده شده است.اولین کسی که به سوال سئو چیست پاسخ داد و مطالبی درباره بهینهسازی موتور جستجو توسط نوشته است John Audette است و شرکت خود را به عنوان گروه بازاریابی چندرسانهای در یکی از صفحات سایت MMG در تاریخ آگوست 1997 ثبت کرد.
Larry Page و Sergey Brin در چهارم سپتامبر سال 1998 گوگل را تاسیس کردند.گوگل بخاطر طراحی ساده ای که داشت توانست تعداد فزایندهی طرفداران وافادار مجذوب خود کند.گوگل هم فاکتورهای خارج از صفحه سایت ( مثل پیجرنک و تحلیل لینکهای ورودی ) و هم فاکتورهای درون صفحه سایت ( مانند تعداد تکرار کلمات کلیدی، متا تگها ، عنوانبندیها ، لینکها و ساختارسایت ) را برای تولید نتایج جستجوی خود در نظر گرفت تا بتواند با دستکاریهای وبمسترها برای رتبه کذایی جلوگیری کند.
در سال 2004 میلادی، موتورهای جستجوگر طیف گستردهای از عوامل نامعلومی در الگوریتم رتبهبندی خود گنجاندند تا از دستکاریها جلوگیری کنند و اثر آنها را در رتبهبندی کاهش دهند.
در ژوئن سال 2007 میلادی، روزنامه “نیویورک تایمز” اظهار داشت گوگل برای رتبهبندی سایتها، بیش از 200 فاکتور مختلف استفاده می کند.
در سال 2005 میلادی، گوگل شروع به شخصیسازی نتایج جستجو برای هر کاربر کرد.این شخصیسازی براساس سابقه جستجوی کاربرانی که در سایت گوگل ورود (لوگین) کرده اند ایجاد می شود.
در سال 2008 میلادی، Bruce Clay گفت که : ” رتبهبندی مرده است.” به دلیل شخصیسازی نتایج جستجو.
سئو کار یا متخصص سئو کیست؟
متخصص سئو به کسی گفته میشود که پاسخ دقیقه به سوال سئو چیست دارد و به تمامی فعالیت هایی که در زمینه بهینه سازی سایت باید انجام شود احاطه کافی داشته باشد و از الگوریتمهای موتورهای جستجوی برتر همچون گوگل آگاهی کافی داشته باشد تا بتواند صفحه وب منتخب برای عملیات سئو را بر طبق خواست خود در رتبههای بالاتر قرارد دهد.
تکنیکهای سئو چیست
در پاسخ به تکنیکهای سئو چیست باید گفت به راهکارهایی که منجر به ارتقا سایت میشود تکنیک سئو گفته میشود.تکنیکهای سئو را می توان به دو گروه عمده تقسیم می شود:
1- تکنیکهایی که موتورهای جستجوگر آنها را برای یک طراحی خوب پیشنهاد میکنند و تایید میکنند.
2- تکنیکهایی که موتورهای جستجوگر آنها را تایید نمی کنند.
تکنیکهای سئو کلاه سفید شامل تکنیکهایی است که خود موتورهای جستجو تایید کرده و برای بهبود سئو پیشنهاد میدهند. این روشها در دراز مدت تاثیرگذار بوده و پایداری بالایی دارند.
تکنیکهایی که موتورهای جستجو شما را از آنها منع کردهاند و درصورت مشاهده سایت شما را جریمه کرده و از نتایج خود حذف میکنند را سئو کلاه سیاه مینامند.
موتورهای جستجوگر سعی بر آن دارند تاجایی میشود از تاثیرات تکنیکهای سئو کلاهسیاه بکاهند.
تکنیک سئو کلاهسفید چیست
به تمامی تکنیکهای سئو که مورد قبول موتورهای جستجوگر هست و هیچ فریبی در آنها استفاده نشده در دسته تکنیکهای سئو کلاهسفید قرار میگیرند.
تکنیکهای سئو کلاهسفید در بخش راهنمای موتورهای جستجو گفته می شود، خلاصه این تکنیکها ایجاد متحوا برای کاربران نه برای موتورهای جستجوگر و بعد از ساخت چنین محتوایی راه را برای خزش خزنده موتورهای جستجوگر باز بگذارد تا خزنده براحتی بتواند آن را ایندکس کند و محتوا را بفهمد.
تکنیک سئو کلاهسیاه چیست
به تکنیکهایی سئو کلاهسیاه گفته می شود که یا توسط موتورهای جستجوگر رد و غیر مفید حساب می شوند و یا همراه با فریب هستند.
کلمات کلیدی: استفاده بیش از حد کلمات کلیدی مورد نظرتان در محتوای سایت به هدف بهبود وضعیت سئو، موجب جریمه شدن صفحه از طرف گوگل خواهد شد، بطور معمول براساس اصول سئو میزان حضور کلمه کلیدی شما در یک نوشته نباید بیش از ۴٫۵ درصد از کل متن باشد.
cloaking: ارائه محتوای متفاوت به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو با استفاده از روشهای کدنویسی. این کار یکی از تکنیکهای رایج برای کسب پیج رنک گوگل تقلبی به شمار میرود.
محتوای پنهان: پنهان کردن بخشی از محتویات سایت از دید بازدیدکنندگان که حاوی کلمه کلیدی مورد نظر باشد، این کار معمولا برای افزایش درصد حضور کلمات کلیدی و به امید بهبود سئو انجام میگیرد که در حال حاضر گوگل بشدت با آن برخورد خواهد کرد.
تبادل لینک: صفحاتی که صرفا برای تبادل لینک با دیگر سایتها ساخته میشوند و هدف از آنها کسب بک لینک بیشتر برای سایت است. در تطر داشته باشید که بک لینک ضعیف و غیرمرتبط با سایت شما میتواند بر سئو شما تاثیر منفی بگذارد.
شاخص گذاری کردن سئو
موتورهای جستجوی پیشتاز همچون Yahoo!،Google و Bing از خزندهها جهت یافتن صفحات برای نتایج جستجوی الگوریتمیک استفاده میکنند. صفحاتی که از داخل باقی صفحات ایندکس شده توسط موتورهای جستجو Link شدهاند نیاز به ارسال به موتور جستجو نداشته و بصورت خودکار پیدا میشوند. بعضی از موتورهای جستجو ازجمله!Yahoo سرویس پولی ارسال را پیاده میکنند که استفاده از خزندهها را هم بصورت مجموعهای از قیمتها و نیز بصورت سیستم بها به ازاء هر Click، اجرا میکند. این برنامهها معمولا قرارگیری در بانک اطلاعاتی موتور جستجو را ضمانت کرده و در قبال رتبهای مشخص برای صفحه در لیست نتایج جستجو ضمانتی نمیکنند. دو فهرست اصلی اینترنتی یعنی Yahoo Directory و Open Directory Project، هردو نیاز به ارسال دستی و بررسی انسانی دارند.Google ابزاری به نام Google Webmaster Tools ارائه میدهد که در آن میتوان نقشه سایت را توسط خوراک XML ایجاد کرده و بصورت رایگان ارسال نمود تا از یافته شدن تمام صفحات حتی صفحاتی که بصورت خودکار از طریق دنبال کردن Linkها پیدا نمیشوند، اطمینان حاصل نمود. خزندههای موتورهای جستجو میتوانند به عوامل مختلفی در هنگام خزیدن در یک سایت توجه کنند. تمامی صفحات ایندکس نمیشوند. همچنین فاصله یک صفحه از ریشه سایت میتواند عاملی در پیدا شدن یا عدم آن توسط خزندههای موتورهای جستجو باشد. امروزه بسیاری از شرکتهای مطرح در دنیا به بررسی و اجرای خدمات سئو برای شرکتهای مختلف مشغول هستند.